دسته بندی ها
سبد خرید خالیست

آگهی ترحیم

لایه باز

صفحه اصلی » 0 تا 100 مراحل طراحی لوگو + اصول و پیش نیازها

 

بی شک لوگو یکی از مهمترین المان‌های یک برند به حساب می آید که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. به واسطه یک لوگو خوب می توانید برند سازی کنید، بیشتر در ذهن مخاطب بمانید و جای خود را در بازار حوزه فعالیت تان پیدا کرده و آن را تثبیت کنید. اگر به طراحی لوگو علاقه مند هستید و قصد دارید در این حوزه مشغول فعالیت شوید و یا اینکه میخواهید به واسطه کسب دانش و آگاهی کافی در این زمینه لوگو مورد نظرتان را برای کسب و کار خودتان طراحی کنید، ابتدا باید با مراحل و اصول طراحی لوگو آشنایی کافی داشته باشید. در این مطلب قصد داریم به طور کامل مراحل طراحی لوگو به همراه اصول و معیارهای اولیه طراحی و ساخت انواع لوگوها را بررسی کنیم.

همچنین در صورت تمایل به کسب اطلاعات و آگاهی بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم مقاله جامع انواع لوگوها را هم مطالعه کنید.

پیش نیازهای طراحی لوگو چیست؟

قبل از اینکه به بررسی مراحل طراحی لوگو بپردازیم، بهتر است 3 تا از پیش نیازهای طراحی لوگو را بررسی کنیم تا بتوانید دید بازتری نسبت به این موضوع داشته باشید.

خلاقانه عمل کردن

خلاقیت یکی از مهمترین عوامل در طراحی لوگو و هر نوع فعالیت گرافیکی دیگر است که به عبارتی حرف اول را میزند. در واقع شما باید با تکیه بر خلاقیت خودتان بتوانید طرح های جدید و متنوعی را خلق کنید که هم نسبت به رقبای تان متمایز باشید و هم بتوانید به بهترین شکل خروجی کار را دریافت کنید. بی‌شک طراحی یک لوگو خوب با میزان خلاقیت شما رابطه مستقیم دارد و از این رو بسیار حائز اهمیت است. پس سعی کنید خلاق باشید و خلاقانه عمل کنید.

آشنایی با نرم افزارهای گرافیکی مورد نیاز

در کنار خلاقیت، آشنایی کافی با نرم افزارها و ابزارهای طراحی لوگو اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع برای هر نوع فعالیت گرافیکی از قبیل طراحی لوگو، شما باید با یکسری ابزارها و نرم‌افزارهای شاخص مثل فتوشاپ آشنایی کافی داشته باشید تا بتوانید به واسطه امکانات و آپشن های موجود در آنها، طرح های مورد نظرتان را پیاده سازی کنید. در زمینه تسلط آشنایی کافی با نرم افزارها و ابزارهای طراحی لوگو مواردی از قبیل استفاده از امکانات و ابزارهای برنامه، کنترل و تنظیم لایه ها، تنظیم اندازه و ابعاد استاندارد و مواردی از این قبیل مورد توجه قرار میگیرند.

 

اصول طراحی لوگو

 

مطلب پیشنهادی: 

بهترین برنامه های ادیت عکس حرفه ای 2023 

آشنایی با اصول روانشناسی رنگ و اشکال

یکی دیگر از پیش نیازهای اصلی طراحی لوگو، آشنایی کافی با اصول روانشناسی رنگ و اشکال است. در واقع شما باید بدانید که کدام رنگ ها برای لوگو مورد نظر شما مناسب تر هستند و می‌توانند تاثیر بهتری بر روی مخاطبین هدف تان بگذارند. در نتیجه بر اساس روانشناسی اشکال و رنگ ها می توانید با توجه به اهداف مورد نظرتان طرح اولیه دقیقی از لوگوتان داشته باشید و به مرور آن را شاخ و برگ دهید تا خروجی نهایی به بهترین شکل حاصل شود.

مراحل طراحی لوگو (7 مرحله)

به طور کلی طراحی لوگو در ۷ مرحله خلاصه می شود که در ادامه هر یک از آنها را یک به یک بررسی می کنیم.

شناخت و بررسی برند از جوانب مختلف

در اولین مرحله طراحی لوگو شما باید شناخت کافی از برند مورد نظرتان داشته باشید تا بتوانید متناسب با آن لوگوی مناسبی را طراحی کنید. همانطور که گفتیم اهداف و حوزه فعالیت کسب و کار مورد نظر شما با لوگو ارتباط مستقیم دارد. لوگوی شما باید حاوی مفهوم و پیامی هدفمند برای جامعه مخاطبین هدف تان باشد تا بتوانید به درستی در ذهن آنها باقی بماند. پس بهتر است قبل از طراحی لوگو به اهداف کسب و کار، مزیت رقابتی برند، ارزش های برند و همچنین پرسونای مخاطبین هدف تان توجه کافی داشته باشید.

ایده پردازی خلاقانه

در مرحله دوم باید با تکیه بر خلاقیت خودتان ایده پردازی کنید. شاید بتوان گفت سخت ترین مرحله طراحی لوگو ایده پردازی است که باید با حساسیت بسیار بالایی صورت بگیرد. در مرحله ایده پردازی باید به مفهوم و ماهیت برند خودتان توجه کافی داشته باشید و بتوانید یک ایده مفهومی و در عین حال جذاب از لحاظ بصری را برای طراحی لوگو انتخاب کنید. همچنین برای ایده پردازی خلاقانه بهتر است به لوگو رقبای اصلی و پرچم دار حوزه فعالیتی خودتان هم توجه کنید و سعی کنید از آنها ایده بگیرید.

انتخاب سبک مناسب برای طراحی لوگو

یکی دیگر از مراحل طراحی لوگو، انتخاب سبک لوگو است. همانطور که می‌دانید لوگوها سبک های متنوعی دارند و شما می توانید به انواع شیوه هایی از قبیل مینیمال، تایپوگرافی، مونوگرام و… لوگو مورد نظرتان را طراحی کنید. سبک لوگو می تواند به نوع کسب و کار شما و مخاطبینی که با آنها سروکار دارید هم ارتباط داشته باشد. به عنوان مثال اگر حوزه فعالیتی و مشتریان هدف شما رسمی باشند، بهتر است از سبک لوگوهای مینیمال و کلاسیک استفاده کنید. یا اگر کسب و کار شما در حوزه های غذایی و خوراکی فعالیت می کند، بهتر است از علائم و نمادهای مرتبط و همچنین رنگ‌های جذاب در لوگو استفاده کنید؛ البته این موضوع می‌تواند کاملا سلیقه‌ای و شخصی هم باشد. در نتیجه می توانید بسته به اهداف و نوع حوزه فعالیتی در کنار دخالت سلیقه خودتان، انواع سبک ها را برای طراحی لوگو انتخاب کنید.

دانلود تایپوگرافی لایه باز 

انتخاب تم رنگی مناسب

همانطور که گفتم یکی از پیش نیاز های اصلی طراحی لوگو آشنایی با روانشناسی رنگ است. در مرحله بعدی از مراحل طراحی لوگو، شما باید رنگ مناسبی را برای طرح خودتان انتخاب کنید که این موضوع به طور کامل به اهداف و پیام های مورد نظر شما بستگی دارد. موارد کلی که باید در روانشناسی رنگ طراحی لوگو از آنها اطلاع داشته باشید به صورت زیر است:

  • رنگ زرد بیانگر شادی و نشاط
  • رنگ قرمز بیانگر هیجان و شور و نشاط
  • رنگ سبز بیانگر حس شادابی و سرسبزی
  • رنگ نارنجی بیانگر حس قدرت و انرژی
  • رنگ سفید بیانگر مدرن بودن
  • رنگ سیاه بیانگر سنگین و مجلل بودن
  • رنگ آبی بیانگر اعتماد و ایجاد حس آرامش

پس شما باید تصمیم بگیرید که قرار است چه احساساتی را به واسطه لوگو در مخاطبین تان ایجاد کنید.

 

7 مرحله طراحی لوگو

 

پیشنهاد میکنیم مطلب زیر را هم مطالعه کنید: 

READ
معرفی بهترین سایت های دانلود وکتور رایگان

انتخاب سبک نوشتاری و فونت مناسب

در ادامه مطلب اصول طراحی لوگو، به مرحله انتخاب سبک نوشتاری و فونت می رسیم. اگر سبک لوگو شما تایپوگرافی و موارد شبیه به آن باشد، نیاز است تا فونت و ساختار نوشتاری مناسبی را برای قرار دادن حروف و کلمات در لوگو تصویری خودتان در نظر بگیرید. لوگوهای متن محور هم جذابیت های خاص خودشان را دارند و می‌توانند در شرایطی بهتر و سریعتر پیام و اهداف برند را به مخاطبین نشان دهند. در زمینه انتخاب فونت مناسب برای طراحی لوگو به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • فونت های سنس نسبتاً ساده و بدون پیچیدگی خاصی هستند که در طرح های مینیمال و مدرن مورد استفاده قرار می گیرند.
  • فونت های فانتزی معمولاً برای جذابیت بیشتر لوگو در کسب و کارهای مرتبط با احساس و هیجان افراد، مورد استفاده قرار میگیرند.
  • فونت های سرین، کشیده هستند و حالت های خاصی دارند که معمولاً در طراحی لوگوهای کلاسیک مورد استفاده قرار می گیرند.
  • فونت های دست نویس هم یکی دیگر از انواع فونت های موجود به حساب می‌آیند که حالت طبیعی و نرمالی دارند و تقریباً در هر نوع طرحی می توانند کاربرد داشته باشند.

دانلود آگهی ترحیم لایه باز 

اتود و پیاده سازی طرح اولیه لوگو

در آخر می رسیم به یکی دیگر از اصلی ترین مراحل طراحی لوگو، یعنی اتود اولیه طرح مورد نظر. در واقع بعد از طی کردن ۵ مرحله قبل، حالا وقت آن است که ایده و طرح مورد نظرتان را به صورت اولیه بر روی کاغذ یا در نرم افزارهای گرافیکی ترسیم کنید تا بتوانید دید بهتری نسبت به آن داشته باشید. همچنین در این مرحله ممکن است نیاز باشد بیش از یک طرح اولیه را ترسیم کنید تا بتوانید از بین آنها استراکچر و ساختار مناسبی را انتخاب کنید. معمولا طراحان لوگو ابتدا طرح اولیه را بر روی کاغذ ترسیم کنند. در این مرحله شما می توانید جزئیات طرح مورد نظرتان از بابت کشیدگی و ضخامت حروف، اندازه المان ها، سایه ها و مواردی از این قبیل را تنظیم کنید.

پیاده سازی طرح نهایی در نرم افزارهای گرافیکی

در آخرین مرحله طراحی لوگو نیاز است تا با استفاده از ابزارهای مناسب مثل فتوشاپ یا Illustrator طرح نهایی را ترسیم کرده و جزئیات، رنگ، المان ها و فونت آن را به طور کامل مطابق با سلیقه و اهدافتان مشخص کنید. در نرم افزارهای طراحی لوگو دستتان در اعمال هر نوع تغییری باز است و می توانید با کمی تلاش و به خرج دادن خلاقیت، به طرح نهایی که در ذهنتان وجود دارد دست پیدا کنید.

 

پیش نیازهای طراحی لوگو

 

بهترین لوگو را طراحی کنید!

در این مطلب سعی کردیم به طور کامل مراحل طراحی لوگو را بررسی کنیم و همچنین به پیش نیازها و اصول کلی طراحی لوگو هم پرداختیم. در صورتی که هفت مرحله اصلی ذکر شده را طی کنید، قطعا می توانید خروجی مناسب و منحصر به فردی را تحویل بگیرید. هر یک از مراحل ذکر شده به دیگر مراحل به صورت زنجیروار ارتباط دارند و به همین واسطه شما باید بر طبق این چهارچوب پیش بروید.

پیشنهاد می کنیم اگر مبتدی هستید یا نمی توانید طرح مورد نظرتان را برای طراحی لوگو انتخاب کنید، به صفحه لوگو لایه باز مراجعه کنید. در این صفحه می توانید انواع لوگوهای لایه باز را با فرمت psd دانلود کنید و با اعمال تغییرات جزئی و کلی متناسب با اهداف و سطح نیاز خودتان، یک طرح منحصر به فرد و یونیک را طراحی کنید و مورد استفاده قرار دهید. با این کار می توانید در وقت و هزینه های خود صرفه جویی کنید و در مدت زمان سریع تری به طرح دلخواهتان برسید.

همچنین برای دانلود انواع طرح های لایه باز دیگر هم میتوانید از طریق منو سایت به صفحات مورد نظرتان بروید و با خرید تکی یا خرید اشتراک ماهانه، به انبوهی از طرح های لایه باز دسترسی داشته باشید.