دسته بندی ها
سبد خرید خالیست

صفحه اصلی » تصاویر استوک چه تصاویری هستند ؟

تصاویر استوک

تصاویر استوک چه تصاویری هستند ؟ به طور کلی گرافیک و عکس و تصویر پیوند ویژه ای با یکدیگر دارند و تصاویر عنصر جدایی ناپذیر گرافیک و طراحی می باشند . استفاده از تصاویر و عکس ها از ابتدای پیدایش دوربین و صنعت عکاسی و فیلم برداریهمواره مورد توجه بوده و در جلب توجه و نظر بیننده تاثیر بسزایی دارد . با پیشرفت تکنولوژی و ابزارهای عکاسی و همچنین پیشرفت علم و صنعت ، استفاده از دوربین ها و همچنین عکس و تصاویر طرفداران بسیاری پیدا کرد تا جایی که تولید کنندگان و صنعت گران به عکاسی از محصولات خود روی آوردند .

در این میان صنعت مد و فشن نیز به این صنعت ( عکاسیو فیلم برداری ) روی آورد و روز به روز به استفاده از این صنعت بیشتر نزدیک شد و عکاسی جزء جدایی ناپذریر مد و فشن شد .
به طور کلی امروزه با پیدایش شبکه های اجتماعی استفاده از عکس و تصاویر با سرعت بسیار بسیار زیادی رو به افزایش است بطوریکه روزانه میلیون ها عکس در شبکه های مجازی آپلود می شود و می توان گفت دنیای ارتباط به عکسو تصویر گره خورده است .
در حال حاضر طبق آمار سایت Bankmycell نشان میدهد که تعداد کاربران گوشیهای هوشمند و گوشی‌های دیگر 4.78 میلیارد نفر اعلام شده که این عدد 61.5 درصد کل جمعیت دنیا می باشد که می توان نتیجه گرفت اکثر قریب به اتفاق کاربران این گوشی ها از دوربین گوشی خود برای عکاسی استفاده میکنند .

در این میان همه روزه شاهد پیشرفت های سخت افزاری و نرم افزاری در گوشی های هوشمند هستیم که یکی از این پیشرفت ها افزایش کیفیت دوربین های گوشی های هوشمند می باشد . که فضای رقابت بین تولید کنندگان گوشی های هوشمند را بسیار بالا برده است . دوربین های با کیفیت های بالا به کاربران موبایل کمک می کند که تصاویر با کیفیت تر و با ویژگی های منحصر به فرد تری بیندازند . در این میان دوربین های عکاسی نیز می توان گفت هر روز نسبت به روز قبل پیشرفت بیشتری نموده اند و در ارائه تصاویر با کیفیت و تراکم پیکسلی بالا به کاربران خود کمک بسیار زیادی میکنند .

اما این تصاویر آیا می تواند به غیر از شبکه های اجتماعی در جای دیگر مورد استفاده قرار گیرد ؟ آیا می توان از این تصاویر درآمد نیز کسب کرد ؟ آیا استفاده از تصاویر قوانین خاصی دارد و سوالاتی این چنین که ما قصد داریم به صورت اجمالی در این مقاله به آنها بپردازیم . ابتدا سر فصل ها را با هم بررسی می نماییم .

  • تصاویر استوک چه تصاویری هستند ؟

  • استفاده از تصاویر استوک در طراحی و گرافیک

  • قوانین مربوط به استفاده از تصاویر استوک

  • نحوه به دست آوردن و استفاده از تصاویر استوک

  • کاربرد تصاویر با کیفیت در پروژه ها و طراحی ها

 

تصاویر استوک چه تصاویری هستند ؟

تصاویر استوک یا تصاویر با کیفیت به تصاویری گفته می شود که تراکم پیکسلی بالا یا به اصظلاح عموم کیفیت بالایی داشته باشند . تصاویری که ابعاد پیکسلی آنها بالاتر از 1500-1500 پیکسل باشد . همانطور که در تصویر بالا مشاهده می نمایید حداقل ابعاد این تصاویر در نرم افزار فتوشاپ به این صورت می باشد و در ابعاد بزرگتر و چند برابری این مقدار نیز دوربین های عکاسی تصاویر با کیفیتی ارائه می نمایند که تراکم پیکسلی بسیار بالاتری از این مقدار را دارا می باشند . این تصاویر عموما با مد رنگی RGB می باشند .
تصاویر استوک در ژانرها و سبک های مختلفی از عکس های تجاری ، تبلیغاتی ، مذهبی ، مشاغل ، طبیعت ، دریا ، عکس های فضایی و خارج از زمین گرفته تا سایر موضوعات و بدون محدودیت وجود دارد که عکاسان با کیفیت و اکثرا با حساسیت های بالای این تصاویر را منتشر میکندد . منظور از حساسیت بالا ، کیفیت و دقت و ریز بینی در تصاویر است که فضای رقابت و بازار این تصاویر را بالا برده و درآمد های بسیار خوبی را برای فعالان و صاحبان تخصص این حوزه ارمغان آورده است .

استفاده از تصاویر استوک در طراحی و گرافیک

یکی از کابردهای تصاویر استوک در طراحی و گرافیک می باشد که شاید بتوان گفت بیشترین استفاده از تصاویر با کیفیت (تصاویر استوک) در بحث گرافیک و طراحی و دیزاین می باشد . در طراحی های تجاری ، تبلیغاتی ، مذهبی و سایر موضوعات می توان گفت که تصاویر با کیفیت عضو جدایی ناپذیری از این حرفه می باشند و بدون این عکس ها طراحی در نیم بیشتری از پروژه ها معنا و مفهوم خود را از دست می دهد و نمی تواند حس اصلی را به مخاطب خود القاء نماید . از تصاویر استوک در نرم افزارهای تولید ویدئو نظیر ادوبی افترافکتس ADOBE AFTER EFFECTS ، ادوبی پریمیر  ADOBE PREMIER و سایر نرم افزار های گرافیکی تولید ویدئو و تولید کلیپ نیز استفاده می شود . همانطور که می دانیم قویترین نرم افزار ویرایش تصاویر ادوبی فتوشاپ PHOTOSHOP است که برای ویرایش تصاویر استوک ، تغییرات و سایر کارهای گرافیکی از آن استفاده می کنیم که در مورد نرم افزار فتوشاپ در مقاله ای جدا مطالب را بررسی کرده ایم  .

قوانین مربوط به استفاده از تصاویر استوک

استفاده از تصاویر استوک نیز مستلزم رعایت قوانین می باشد . یعنی اگر حق کپی رایت در اختیار صاحب اثر ( عکاس یا تولید کننده تصویر ) باشد و حق استفاده از آن را در پروژه های تجاری و عمومی ندهد نباید از آن تصویر استفاده کرد زیرا خلاف قوانین مربوط به کپی رایت می باشد و جرم محسوب می شود . اما می توان با پرداخت هزینه ای که صاحب اثر در نظر گرفته و پرداخت ارزش آن تصویر از آن عکس در پروژه های گرافیکی و با خیالی راحت و تکیه بر قوانین کپی رایت استفاده نمود .

نحوه به دست آوردن و استفاده از تصاویر استوک

برای به دست آوردن یا اصطلاحا دانلود تصاویر استوک می توان از سایت هایی نظیر شاتر استوک Shutterstock.com استفاده نمود زیرا شما همزمان با خرید فایل و عکس مورد نظرتان به حقوق صاحب اثر نیز احترام گذاشته اید ! در کشور خودمان هم بعضی از سایت ها با دریافت هزینه تصویر مورد نظر آن عکس را در اختیار کاربران قرار میدهند . همچنین در وبسایت Tarhgraphic.com نیز می توانید به مجموعه عظیمی از تصاویر استوک در موضوعات مختلف به صورت جامع دسترسی داشته باشید .

تصاویر استوک

کاربرد تصاویر با کیفیت در پروژه ها و طراحی ها

همانطور که گفته شد از این تصاویر در پروژه های مختلف در حوزه ی چاپ ، تبلیغات ، تبلیغات محیطی ، تبلیغات تلویزیونی و .. استفاده های فراروانی می شود درواقع عنصر اصلی در طراحی های گرافیکی می توان گفت بخش مربوط به تصاویر استوک می باشند که طراحان و چاپخانه ها از این تصاویر به وفور استفاده می کنند . همچنین بعضی از این تصاویر نیز برای چاپ در محیط استفاده می شوند همانطور که می دانیم برای چاپ یک عکس در ابعاد لارج فرمت نیاز به کیفیت بالایی است که این تصاویر نیاز چاپخانه و طراح را در این خصوص بر طرف می نماید .

سخن آخر

به طور کلی با پیشرفت تکنولوژی همه روزه عکس ها و تصاویر بسیار زیادی از دریچه ی دوربین عکاسان و مردم معمولی وارد دنیای بزرگ اینترنت و شکبه های مجازی می شود که نیمی از آن ها در سایت های فروشگاهی و صفحه های شخصی صاحبان اثر به فروش گذاته می شوند تا کابران و استفاده کنندگان با پرداخت حق کپی رایت محصول به این تصاویر دسترسی داشته باشند و از آن در پروژه های خود استفاده کنند .

درحال ارسال
بررسی کاربر
0 (0 رای)